Despre bacşiş

Bacşiş, servicii, prestatori.

Citisem de mult una din acele cărţi promovatoare de pseudopsihologie, de la editura Trei, „Tu şi banii”, acel gen din categoria „cum să (te scobeşti în nas/pui jos capacul de la WC etc.)”. Singurul lucru pertinent care mi-a rămas în cap a fost despre aceste onorarii neoficiale, cu care răsplătim serviciul făcut nouă. 

Fie că mergi la frizer, că eşti servit la o cafenea sau că te duci la un masaj, noi cumpărăm servicii. Serviciile sunt produse intangibile, irepetabile (un frizer nu te tunde de 2 ori la fel) si nestocabile (fiind intangibile, aceste „produse” nu pot fi returnate în schimbul altora noi. Spre exemplu dacă nu îţi place cum te-a tuns frizerul, acesta nu îţi poate reda frizura iniţială). De asemenea un serviciu are o valoare subiectivă pentru că acesta este inseparabil de persoana care îl prestează.

Uneori persoana prestatoare de servicii (frizer, ospătar, manichiurist etc.) se implică spre satisfacerea clientului, tocmai pentru acest bonus bănesc. Un ospătar se face plăcut şi glumeşte cu cei de la masă, un frizer face complimente şi se străduie să tundă cât mai bine, cu alte cuvinte orice prestor de servicii conferă o latură personală „produsului său”.

Şi aici intră povestea bacşişului.

Bacşişul la români.

În primul rând bacşişul NU este obligatoriu.

Şi în pofida acestui fapt, văd nenumărate cazuri în care unii SE SIMT obligaţi să lase bacşiş. „Lasă-mi şi mie un leu să îi las bacşiş lu aia” se împrumută ăla care simte de parcă ar pleca fără să-şi plătească consumaţia. 

Din păcate în România ne-am învăţat cu cultul milei. Mulţi au uitat ce înseamnă bacşişul şi cum se câştigă. Văd nesimţitele în localuri cum uită mâna întinsă pentru o clipă după ce le-ai dat banii, ca şi cum ai uitat ceva. Bacşişul este pentru mulţi ceva de la sine meritat. 

Înainte să-ţi bârfeşti clientul după tejghea că ţi-a lăsat doar un leu bacşiş, tu ca ospătar intreabă-te ce ai făcut ca să meriţi aceşti bani în plus ! Doar eşti plătită de patron să faci ceea ce faci. Scrie în contract că trebuie să serveşti clientul. Dar din moment ce tu uiţi să-mi aduci şi scrumieră la masă nu te aştepta la bacşiş, eventual la o plângere la patron.

Obligaţia la bacşiş.

Şi pentru aroganţa ospătarilor sunt responsabili românaşii care vor să impresioneze cercurile de prieteni sau vreo chelneriţă anonimă, dintr-un salariu  pentru care au sclăvit o lună şi îl topesc în 3 zile. 

Lăsaţi fraţilor bogătanii să lase bacşiş, nu impresionezi pe nimeni dacă la sfârşit de lună vi cu cei 7 milioane, câştigaţi la montat ghidoane de bicicletă, şi eşti mărinimos în faţa tipei care serveşte. Pe aia o doare în pizdă de tine, mai are încă zece mese la care cineva s-a trezit să se dea mare în faţa prietenilor. Românului îi place să se lăfăie în faţa altora, au maşină de lux şi dorm în garaj lângă ea. 

Nu ai ce să demonstrezi, nimănui. Eşti un prost daca crezi că impresionezi vreo angajată cu bacşiş mare sau pe prietenii tăi, vrând să pari bogat cu salariul tău câştigat la căldura prăjitorului de la fast-food ! ŞI NU AI DE CE SĂ TE SIMŢI OBLIGAT ! Ele sunt plătite pentru ceea ce fac, dacă te-au impresionat cu ceva prin prestaţia lor atunci eşti liber să laşi cât vrei. DAR NICIODATĂ SĂ NU LAŞI BACŞIŞ PENTRU CĂ AŞA SE LASĂ. 

Un prieten s-a oferit să plătească cafelele şi tipa i-a spus, fără să se mai străduiască sa simuleze vreo dezamagire, că n-are să-i schimbe 50 de lei. Cealaltă ospătăriţă întrebată, a ezitat pt o fracţiune de secundă şi s-a gândit că mai bine nu îşi bate capul şi a spus că nu are nici ea. Şi l-a trimis la mama dracu să schimbe el. Noroc că o precupeţă mai solidă, venită să se răcorească cu o halbă de bere, s-a oferit să schimbe. Iar tipul care a plătit le-a mai lăsat şi bacşiş !!! Întrebat de ce, mi-a răspuns „pentru că aşa se face”. Felicitări, tocmai ai incurajat-o sa te trimită şi data viitoare să-ţi schimbi banii la piaţă !

Când laşi bacşiş?

CÂND VREI şi când simţi că merită ! Exact ! Când vrei tu, nu când trebuie ! Sau nu pentru că aşa se face. Spre exemplu ospătara de la un anumit local este mereu amabilă, te binedispune. ($$$) Frizerul meu, de exemplu, a zis că nu vrea să mă mai tundă cum mă tundeam până acum şi că mi-ar sta bine cu freza X. Am dat-o dupa el şi chiar mi-a stat mai bine decât înainte. ($$$) Un chelner îţi recomandă ceva mai ieftin pentru că e mai bun. ($$$)

În concluzie, nu fi oaie, şi nu te lua după alţii mai ales pe banii tăi !

12 gânduri despre “Despre bacşiş

    1. Ele sunt la munca, sunt platite, la fel ai fost si tu si din banii cu care ai fost platit mergi sa te relaxezi la o terasa ca de aia esti om. Nu trebuie sa le platesti pentru ca sunt la munca. Eu daca lucrez intr-un depozit, aia care m-a servit nu vine sa-mi dea bani ca imi rup spatele la carat de lazi.

      Iar ospatarul se gandeste la ce salariu de cacat ai? Nu prea cred. De ce nu mergem sa lasam bani unui muncitor la hypermarket cu un salariu mai de cacat ca al lor, care sta robot toata ziua la casa si n-are timp nici de o tigara spre deosebire de altii?

  1. Chiar e hot articolul :D.
    Singura data cand am lasat bacsis a fost cand am baut o cafea servita de un amic.
    Si eu sunt la liceu pe profil de turism si alimentatie iar practica o fac pe post de ospatar, insa niciodata nu m-am gandit ca fac ce fac pentru bani in plus :)). In primul rand e lipsa de caracter. Daca plata de la patron nu-ti ajunge, reprofileaza-te.

    1. Niciunde nu o sa ajunga plata de la patron in Romania. Dar asta nu inseamna ca in unele meserii esti indreptatit sa fii platit de catre client. Asta e decizia clientului. Prestatorul nu trebuie sa aibe asteptari.

  2. Nici eu nu las bacsis, asta de cand am plecat la un moment dat dintr-un bar si nici nu am apucat sa ies bine pe usa cu colegii ca barmanul a si inceput sa comenteze in legatura cu bacsisul. De atunci nu mai las bacsis si nici nu ma simt obligat sa las, am un coleg care parca nu se simte bine daca nu lasa bacsis. Problema lui, eu nu las si gata..

      1. Si mai apoi ii lasi bacsis pt ca a fost dragut si s-a straduit sa iti ofere un serviciu cat mai placut. Si nu viceversa si anume sa platesti in plus de frica unei serviri mizerabile.

Lasă un răspuns

